FAQs


Ποιος μπορεί να γίνει μέλος της Βιβλιοθήκης;

Δικαίωμα εγγραφής στη Βιβλιοθήκη έχουν όλα τα μέλη της Ακαδημαϊκής Κοινότητας του Πανεπιστημίου Αιγαίου και συγκεκριμένα:

  • Προπτυχιακοί φοιτητές/φοιτήτριας, μεταπτυχιακοί φοιτητές/φοιτήτριες, υποψήφιοι διδάκτορες
  • Μέλη ΔΕΠ και λοιπές κατηγορίες διδακτικού προσωπικού
  • Διοικητικό προσωπικό και άλλες κατηγορίες εργαζομένων στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Μέλη της Βιβλιοθήκης μπορεί επίσης να γίνουν:

  • Μέλη άλλων ελληνικών και ξένων πανεπιστημίων (π.χ. ERASMUS)
  • Μέλη του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ) που διαμένουν στα νησιά που υπάρχουν Παραρτήματα της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Αιγαίου
  • Εξωτερικοί χρήστες/χρήστριες, βάσει των κανόνων που απορρέουν από τον Κανονισμό της Βιβλιοθήκης

Πώς μπορώ να γίνω μέλος της Βιβλιοθήκης;

Για την εγγραφή στη Βιβλιοθήκη ο/η ενδιαφερόμενος/η πρέπει:

  • να συμπληρώσει την αίτηση εγγραφής που μπορεί να βρει στο Παράρτημα της Βιβλιοθήκης ή την ιστοσελίδα της Βιβλιοθήκης
  • να επιδείξει την ακαδημαϊκή ταυτότητα (αν πρόκειται για προπτυχιακό/ή ή μεταπτυχιακό/ή φοιτητή/φοιτήτρια και υποψήφιο/υποψήφια διδάκτορα) ή την αστυνομική ταυτότητα (για τις υπόλοιπες κατηγορίες χρηστών/χρηστριών)

Δεν είμαι μέλος της κοινότητας του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Μπορώ να δανειστώ υλικό της Βιβλιοθήκης;

Πέραν των μελών της κοινότητας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, η Βιβλιοθήκη δύναται να προσφέρει υπηρεσίες δανεισμού του υλικού της και σε κάποιες ειδικές κατηγορίες χρηστών/χρηστριών. Συγκεκριμένα:

  • Φοιτητές/Φοιτήτριες και καθηγητές/καθηγητές που επισκέπτονται το Πανεπιστήμιο στο πλαίσιο προγραμμάτων διαπανεπιστημιακής συνεργασίας, οι οποίοι/οποίες αποκτούν κατά το διάστημα της παραμονής τους στο Πανεπιστήμιο ανάλογα δικαιώματα δανεισμού με τους/τις φοιτητές/φοιτήτριες και τους/τις διδάσκοντες/διδάσκουσες του Ιδρύματος.
  • Προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές/φοιτήτριες του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ) που διαμένουν στα έξι νησιά του  όπου λειτουργούν Παραρτήματα της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Αιγαίου
  • Εξωτερικούς χρήστες/στριες. Ο/Η Υπεύθυνος/Υπεύθυνη κάθε Παραρτήματος της Βιβλιοθήκης μπορεί σε ειδικές περιπτώσεις και κατά την κρίση του/της να δανείσει υλικό της Βιβλιοθήκης σε άτομα που δεν ανήκουν στην Ακαδημαϊκή Κοινότητα του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Ο δανεισμός διενεργείται με την κατάθεση του δελτίου αστυνομικής ταυτότητας του/της χρήστη/χρήστριας και για διάστημα που δεν υπερβαίνει τη μία (1) εβδομάδα.

Τι υλικό υπάρχει διαθέσιμο στη Βιβλιοθήκη;

Εκτός από τα βιβλία της Κύριας Συλλογής που καλύπτουν τις θεματικές ενότητες των Προγράμματων Σπουδών των Τμημάτων του Ιδρύματος, στη Βιβλιοθήκη διατίθενται επίσης: πληροφοριακά βιβλία (λεξικά, εγκυκλοπαίδειες, εγχειρίδια, ευρετήρια, βιβλιογραφίες, επετηρίδες, κατάλογοι, χάρτες και άτλαντες), έντυπα τεκμήρια της Γκρίζας Βιβλιογραφίας (πτυχιακές και μεταπτυχιακές εργασίες, διδακτορικές διατριβές, τεχνικές αναφορές), τεύχη περιοδικών, οπτικοακουστικό υλικό, συγγράμματα που διανέμονται στους φοιτητές μέσω του προγράμματος του Υπουργείου Παιδείας ΕΥΔΟΞΟΣ, σημειώσεις διδασκόντων/διδασκουσών, συλλογές σπάνιου και ιστορικού υλικού, λογοτεχνικά βιβλία, κτλ.


Ποιο υλικό της Βιβλιοθήκης δε δανείζεται;

Δεν δανείζονται οι ακόλουθες κατηγορίες υλικού:

  • Τα πληροφοριακά βιβλία
  • Τα τεύχη των περιοδικών
  • Το οπτικοακουστικό υλικό
  • Ορισμένα βιβλία τα οποία έχουν αυξημένη ζήτηση, για εκείνο μόνο το χρονικό διάστημα που υπάρχει ζήτηση, κατά την κρίση της/του υπεύθυνης/ου της Βιβλιοθήκης ή και μετά από συνεργασία με το Διδακτικό Προσωπικό.
  • Υλικό που έχει υποστεί φθορά και χρειάζεται συντήρηση
  • Τα τεκμήρια της συλλογής της Γκρίζας Βιβλιογραφίας (πτυχιακές και μεταπτυχιακές εργασίες, διδακτορικές διατριβές, τεχνικές αναφορές)
  • Σπάνιο υλικό
  • Τα νεοεισερχόμενα βιβλία πριν την πλήρη βιβλιοθηκονομική επεξεργασία τους.

Πώς εντοπίζω ένα έντυπο τεκμήριο στο ράφι;

Για τον εντοπισμό ενός έντυπου τεκμηρίου στο ράφι, είναι απαραίτητος ο ταξιθετικός αριθμός του, τον οποίο ο/η χρήστης/χρήστρια θα βρει μέσω του ηλεκτρονικού καταλόγου της Βιβλιοθήκης (WebOPAC). Με αυτόν τον αριθμό ο/η χρήστης/χρήστρια είναι σε θέση να ξεκινήσει την αναζήτηση στα ράφια των βιβλιοστασίων και τα εκθετήρια. Ο ταξιθετικός αριθμός βρίσκεται στη ράχη κάθε αντιτύπου και αποτελείται από τον ταξινομικό αριθμό και τρία γράμματα.

Για περισσότερες πληροφορίες συμβουλευθείτε τη σελίδα:

Εντοπισμός έντυπου υλικού


Στον Κατάλογο της Βιβλιοθήκης φαίνεται ότι το βιβλίο που ψάχνω υπάρχει στη Βιβλιοθήκη, αλλά δεν το βρίσκω στο ράφι. Τι συμβαίνει;

Οι ενέργειες που μπορεί να κάνει ο/η χρήστης/χρήστρια σε περίπτωση που το έντυπο τεκμήριο δεν είναι στο ράφι είναι οι ακόλουθες:

  • Πρέπει να ελέγξει ξανά αν έχει σημειώσει το σωστό ταξιθετικό αριθμό.
  • Πρέπει να ελέγξει εάν το τεκμήριο είναι δανεισμένο ή όχι.
  • Πρέπει να ελέγξει αν είναι κρατημένο από άλλο//άλλη φοιτητή/φοιτήτρια.
  • Οι ειδικές συλλογές βρίσκονται συνήθως σε ειδικούς χώρους των Παραρτημάτων, οπότε πρέπει να αναζητήσει το τεκμήριο εκεί.

Σε κάθε περίπτωση υπάρχει η αρωγή του προσωπικού της Βιβλιοθήκης για τον εντοπισμό του υλικού που ενδιαφέρει τον/την χρήστη/χρήστρια.


Ο/Η καθηγητής/ήτριά μου, με έχει ενημερώσει ότι υπάρχει προτεινόμενη βιβλιογραφία για το μάθημά του/της στη Βιβλιοθήκη. Πως μπορώ να δανειστώ κάποιο από αυτά τα βιβλία;

Το υλικό αυτό παραμένει στην κανονική του θέση και εντοπίζεται σύμφωνα με την ταξιθετική του ένδειξη.

Ο/Η Υπεύθυνος/η της Βιβλιοθήκης μπορεί, κατόπιν σχετικής συνεννόησης με τους/τις διδάσκοντες/διδάσκουσες ή και κατά την κρίση του, να μειώσει τη διάρκεια του χρόνου δανεισμού αυτών των βιβλίων ή και να τα εξαιρέσει από τη διαδικασία του δανεισμού.


Τι είναι το OPAC;

OPAC είναι τα αγγλικά αρχικά του online Κατάλογου της Βιβλιοθήκης (Online Public Access Catalogue).


Πώς μπορώ να δανειστώ υλικό από τη Βιβλιοθήκη;

Απαραίτητη προϋπόθεση για την άσκηση του δικαιώματος δανεισμού υλικού είναι η εγγραφή ως μέλος στη Βιβλιοθήκη. Ο εντοπισμός ενός τεκμηρίου γίνεται μέσω της αναζήτησης στον ηλεκτρονικό Κύριο Κατάλογο της Βιβλιοθήκης, όπου δίνονται πληροφορίες για την τοποθεσία, την κατάσταση δανεισμού και τον ταξιθετικό αριθμό του τεκμηρίου. Η αναζήτηση στον ηλεκτρονικό κατάλογο της Βιβλιοθήκης είναι δυνατή μέσω των τερματικών αναζήτησης που διαθέτει κάθε Παράρτημα. Στη συνέχεια ο/η χρήστης/χρήστρια προχωράει στον δανεισμό του μέσω των σημείων εξυπηρέτησης (γκισέ).

Για περισσότερες πληροφορίες συμβουλευθείτε τη σελίδα:

Δανεισμοί


Πώς μπορώ να ανανεώσω ένα δανεισμό;

H ανανέωση δανεισμού του υλικού της Βιβλιοθήκης μπορεί να γίνει είτε με την αυτοπρόσωπη παρουσία του/της ενδιαφερόμενου/ης στο Παράρτημα της Βιβλιοθήκης, είτε με επικοινωνία (τηλεφωνική ή με ηλεκτρονικό μήνυμα) με το προσωπικό του Παραρτήματος, αναφέροντας τα στοιχεία του και τα στοιχεία του προς ανανέωση υλικού.

Για περισσότερες πληροφορίες συμβουλευθείτε τη σελίδα:

Ανανεώσεις


Μπορώ να δανειστώ ή να επιστρέψω υλικό οποτεδήποτε κατά τις ώρες λειτουργίας της Βιβλιοθήκης;

Οι δανεισμοί και οι επιστροφές υλικού στα Παραρτήματα μπορούν να πραγματοποιηθούν κατά τις ώρες εξυπηρέτησης του κοινού.


Πώς μπορώ να κάνω κράτηση σε ένα βιβλίο;

H κράτηση του υλικού μπορεί να γίνει με την παρουσία του/της ενδιαφερόμενου/ενδιαφερόμενης στο Παράρτημα της Βιβλιοθήκης, αναφέροντας τα στοιχεία του/της και τα στοιχεία του προς κράτηση υλικού.

Για περισσότερες πληροφορίες συμβουλευθείτε τη σελίδα:

Κρατήσεις


Μπορώ να δανειστώ υλικό που βρίσκεται σε άλλα Παραρτήματα της Βιβλιοθήκης;

H Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Αιγαίου με την υπηρεσία του εσωτερικού διαδανεισμού προσφέρει στους/στις χρήστες/χρήστριές της τη δυνατότητα δανεισμού υλικού το οποίο βρίσκεται σε οποιοδήποτε από τα Παραρτήματά της (Μυτιλήνη, Χίος, Ρόδος, Σάμος, Σύρος, Λήμνος).

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη διαδικασία εσωτερικού διαδανεισμού και τους όρους της συμβουλευθείτε τη σελίδα:

Εσωτερικός Διαδανεισμός


Μπορώ να βρω και να δανειστώ ένα βιβλίο που δεν έχει η Βιβλιοθήκη στη συλλογή της;

Η Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Αιγαίου με την υπηρεσία του Διαδανεισμού με άλλες Βιβλιοθήκες προσφέρει στους/στις χρήστες/χρήστριές της τη δυνατότητα να προμηθευτούν υλικό που δεν βρίσκεται στη συλλογή της, αλλά σε άλλες Βιβλιοθήκες και Υπηρεσίες Πληροφόρησης. Επισημαίνεται ότι η υπηρεσία τελείται μεταξύ αυτών καθαυτών των Βιβλιοθηκών και όχι μεταξύ μεμονωμένων χρηστών και των άλλων Βιβλιοθηκών.

Για περισσότερες πληροφορίες συμβουλευθείτε τη σελίδα:

Διαδανεισμός με άλλες βιβλιοθήκες


Μπορώ να βρω άρθρα περιοδικών που δεν υπάρχουν στις έντυπες και ηλεκτρονικές συλλογές της Βιβλιοθήκης;

Η Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Αιγαίου προσφέρει στους/στις χρήστες/χρήστριές της τη δυνατότητα παραγγελίας αντιγράφων από άρθρα περιοδικών από άλλες ελληνικές βιβλιοθήκες.

Συγκεκριμένα, η Βιβλιοθήκη ανήκει στο Εθνικό Δίκτυο Επιστημονικών & Τεχνολογικών Βιβλιοθηκών (ΕΔΕΤΒ), το οποίο είναι ένας πυρήνας βιβλιοθηκών που συνεργάζονται για την online παραγγελία αντιγράφων από άρθρα περιοδικών των συλλογών τους. Η λειτουργία του Εθνικού Δικτύου Επιστημονικών & Τεχνολογικών Βιβλιοθηκών (ΕΔΕΤΒ) αξιοποιεί το Σύστημα Διαδανεισμού που ανέπτυξε το Εθνικό Κέντρο τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) και την online βάση δεδομένων του Εθνικού Συλλογικού Καταλόγου Επιστημονικών Περιοδικών (ΕΣΚΕΠ) των ελληνικών επιστημονικών και τεχνολογικών βιβλιοθηκών. Στο Εθνικό Δίκτυο Επιστημονικών & Τεχνολογικών Βιβλιοθηκών (ΕΔΕΤΒ) συμμετέχουν 148 βιβλιοθήκες μέλη από όλες τις περιοχές της Ελλάδας.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη διαδικασία και την κοστολόγηση της παραγγελίας άρθρων συμβουλευθείτε τη σελίδα:

Παραγγελίες άρθρων


Υπάρχουν φωτοτυπικά μηχανήματα στη Βιβλιοθήκη και πώς μπορώ να τα χρησιμοποιήσω;

Κάθε Παράρτημα της Βιβλιοθήκης διαθέτει φωτοτυπικό μηχάνημα για την εξυπηρέτηση των χρηστών/χρηστριών. Οι χρήστες/χρήστριες της Βιβλιοθήκης έχουν τη δυνατότητα να φωτοτυπούν υλικό που τους ενδιαφέρει (αποσπάσματα βιβλίων, κ.α.) ή μη δανειζόμενο υλικό (άρθρα περιοδικών, αποσπάσματα τεκμηρίων γκρίζας βιβλιογραφία κ.α.), λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές διατάξεις περί πνευματικής ιδιοκτησίας και προστασίας πνευματικών δικαιωμάτων.

Για περισσότερες πληροφορίες συμβουλευθείτε τη σελίδα:

Αναπαραγωγή τεκμηρίων


Τι είδους βοήθεια μπορεί να προσφέρει το προσωπικό της Βιβλιοθήκης;

Το προσωπικό της Βιβλιοθήκης είναι στη διάθεση κάθε χρήστη/χρήστριας και μπορεί να δώσει πληροφορίες σχετικά με τα παρακάτω θέματα:

  • Προσανατολισμό στους χώρους της Βιβλιοθήκης και στον τρόπο με τον οποίο βρίσκεται τοποθετημένο στα ράφια το υλικό.
  • Καθοδήγηση και επίλυση προβλημάτων που αφορούν στον τρόπο αναζήτησης στον ηλεκτρονικό κατάλογο της Βιβλιοθήκης (OPAC) και στους έντυπους καταλόγους υλικού της Βιβλιοθήκης.
  • Καθοδήγηση στη χρήση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών της Βιβλιοθήκης.
  • Καθοδήγηση για τη συμπλήρωση αιτήσεων παραγγελίας άρθρων, βιβλιογραφίας, κλπ.
  • Καθοδήγηση και επίλυση προβλημάτων που αφορούν στη χρήση του εξοπλισμού της Βιβλιοθήκης.

Πώς μπορώ να ενημερωθώ για τις υπηρεσίες της Βιβλιοθήκης;

Για αναλυτική ενημέρωση σχετικά με τις υπηρεσίες που προσφέρει η Βιβλιοθήκη προς τους/τις χρήστες/χρήστιές της, μπορείτε να απευθύνεστε στο προσωπικό των Παραρτημάτων ή να περιηγηθείτε στην Πύλη της Βιβλιοθήκης.


Τι είναι το Ιδρυματικό Αποθετήριο "Ελλάνικος" (Hellanicus);

Το Ιδρυματικό Αποθετήριο "Ελλάνικος" (Hellanicus) (http://hellanicus.lib.aegean.gr) της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Αιγαίου αποτελεί την υπηρεσία κατάθεσης των ψηφιακών τεκμηρίων, τα οποία παράγονται από τα μέλη της Aκαδημαϊκής Κοινότητας του Ιδρύματος στo πλαίσιo της επιστημονικής και ερευνητικής δραστηριότητας τους και ως επί το πλείστον δεν είναι διαθέσιμα μέσω εμπορίου.


Ποιος είναι ο βασικός σκοπός του Ιδρυματικού Αποθετηρίου "Ελλάνικος" (Hellanicus);

Βασικός σκοπός του Ιδρυματικού Αποθετηρίου "Ελλάνικος" (Hellanicus) είναι η συλλογή, οργάνωση, ανάδειξη και διατήρηση του επιστημονικού έργου των μελών της Ακαδημαϊκής Κοινότητας, όπως ενδεικτικά επιστημονικά άρθρα, διαλέξεις σεμιναρίων, συγγράμματα, δημοσιευμένα άρθρα, διδακτικό υλικό, διπλωματικές εργασίες, διδακτορικά, πολυμεσικό υλικό, βιντεοσκοπημένες εισηγήσεις, με τρόπο που να διασφαλίζει την εύκολη και απρόσκοπτη πρόσβαση σε αυτό.