FAQs


Ποιος μπορεί να γίνει μέλος της Βιβλιοθήκης;

Δικαίωμα εγγραφής στη Βιβλιοθήκη έχουν όλα τα μέλη της Ακαδημαϊκής Κοινότητας του Πανεπιστημίου Αιγαίου και συγκεκριμένα:

  • Προπτυχιακοί φοιτητές, μεταπτυχιακοί φοιτητές, υποψήφιοι διδάκτορες
  • Μέλη ΔΕΠ και λοιπές κατηγορίες διδακτικού προσωπικού
  • Διοικητικό προσωπικό και άλλες κατηγορίες εργαζομένων στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Μέλη της Βιβλιοθήκης μπορεί επίσης να γίνουν:

  • Μέλη άλλων ελληνικών και ξένων πανεπιστημίων (π.χ. ERASMUS)
  • Μέλη του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ) που διαμένουν στα νησιά που υπάρχουν Παραρτήματα της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Αιγαίου
  • Εξωτερικοί χρήστες, εφόσον η/ο υπεύθυνη/ος του Παραρτήματος κρίνει ότι συντρέχουν επαρκείς λόγοι

Πώς μπορώ να γίνω μέλος της Βιβλιοθήκης;

Για την εγγραφή στη Βιβλιοθήκη η/ο ενδιαφερόμενη/ος πρέπει:

  • να συμπληρώσει την αίτηση εγγραφής που μπορεί να βρει στο Παράρτημα της Βιβλιοθήκης ή την ιστοσελίδα της Βιβλιοθήκης
  • να επιδείξει την ακαδημαϊκή ταυτότητα (αν πρόκειται για προπτυχιακή/ό ή μεταπτυχιακή/ό φοιτήτρια/τή και υποψήφια/ο διδάκτορα) ή την αστυνομική ταυτότητα (για τις υπόλοιπες κατηγορίες χρηστών)

Δεν είμαι μέλος της κοινότητας του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Μπορώ να δανειστώ υλικό της Βιβλιοθήκης;

Πέραν των μελών της κοινότητας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, η Βιβλιοθήκη δύναται να προσφέρει υπηρεσίες δανεισμού του υλικού της και σε κάποιες ειδικές κατηγορίες χρηστών. Συγκεκριμένα:

  • Φοιτητές και καθηγητές που επισκέπτονται το Πανεπιστήμιο στα πλαίσια προγραμμάτων διαπανεπιστημιακής συνεργασίας, οι οποίοι αποκτούν κατά το διάστημα της παραμονής τους στο Πανεπιστήμιο ανάλογα δικαιώματα δανεισμού με τους φοιτητές και τους διδάσκοντες του Ιδρύματος.
  • Προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς  φοιτητές του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ) που διαμένουν στα έξι νησιά του  όπου λειτουργούν Παραρτήματα της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Αιγαίου
  • Εξωτερικούς χρήστες/στριες. Ο/Η Υπεύθυνος/η κάθε Παραρτήματος της Βιβλιοθήκης μπορεί σε ειδικές περιπτώσεις και κατά την κρίση του να δανείσει υλικό της Βιβλιοθήκης σε άτομα που δεν ανήκουν στην Ακαδημαϊκή Κοινότητα του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Ο δανεισμός διενεργείται με την κατάθεση του δελτίου αστυνομικής ταυτότητας του χρήστη και για διάστημα που δεν υπερβαίνει τη μία (1) εβδομάδα.

Τι υλικό υπάρχει διαθέσιμο στη Βιβλιοθήκη;

Εκτός από τα βιβλία της Κύριας Συλλογής που καλύπτουν τις θεματικές ενότητες των Προγράμματος Σπουδών των Τμημάτων του Ιδρύματος, στη Βιβλιοθήκη διατίθενται επίσης: πληροφοριακά βιβλία (λεξικά, εγκυκλοπαίδειες, εγχειρίδια, ευρετήρια, βιβλιογραφίες, επετηρίδες, κατάλογοι, χάρτες και άτλαντες), έντυπα τεκμήρια της Γκρίζας Βιβλιογραφίας (πτυχιακές και μεταπτυχιακές εργασίες, διδακτορικές διατριβές, τεχνικές αναφορές), τεύχη περιοδικών, οπτικοακουστικό υλικό, συγγράμματα που διανέμονται στους φοιτητές μέσω του προγράμματος του Υπουργείου Παιδείας ΕΥΔΟΞΟΣ, σημειώσεις διδασκόντων, συλλογές σπάνιου και ιστορικού υλικού, λογοτεχνικά βιβλία, κτλ.


Ποιο υλικό της Βιβλιοθήκης δε δανείζεται;

Δεν δανείζονται οι ακόλουθες κατηγορίες υλικού:

  • Τα πληροφοριακά βιβλία
  • Τα τεύχη των περιοδικών
  • Το οπτικοακουστικό υλικό
  • Ορισμένα βιβλία τα οποία έχουν αυξημένη ζήτηση, για εκείνο μόνο το χρονικό διάστημα που υπάρχει ζήτηση, κατά την κρίση της/του υπεύθυνης/ου της Βιβλιοθήκης ή και μετά από συνεργασία με το Διδακτικό Προσωπικό.
  • Υλικό που έχει υποστεί φθορά και χρειάζεται συντήρηση
  • Τα τεκμήρια της συλλογής της Γκρίζας Βιβλιογραφίας (πτυχιακές και μεταπτυχιακές εργασίες, διδακτορικές διατριβές, τεχνικές αναφορές)
  • Σπάνιο υλικό
  • Τα νεοεισερχόμενα βιβλία πριν την πλήρη βιβλιοθηκονομική επεξεργασία τους.

Πώς εντοπίζω ένα έντυπο τεκμήριο στο ράφι;

Για τον εντοπισμό ενός έντυπου τεκμηρίου στο ράφι, είναι απαραίτητος ο ταξιθετικός αριθμός του, τον οποίο ο χρήστης θα βρει μέσω του ηλεκτρονικού καταλόγου της Βιβλιοθήκης (WebOPAC). Με αυτόν τον αριθμό ο χρήστης είναι σε θέση να ξεκινήσει την αναζήτηση στα ράφια των βιβλιοστασίων και τα εκθετήρια. Ο ταξιθετικός αριθμός βρίσκεται στη ράχη κάθε αντιτύπου και αποτελείται από τον ταξινομικό αριθμό και τρία γράμματα.

Για περισσότερες πληροφορίες συμβουλευθείτε τη σελίδα:

Εντοπισμός έντυπου υλικού


Στον Κατάλογο της Βιβλιοθήκης φαίνεται ότι το βιβλίο που ψάχνω υπάρχει στη Βιβλιοθήκη, αλλά δεν το βρίσκω στο ράφι. Τι συμβαίνει;

Οι ενέργειες που μπορεί να κάνει ο χρήστης σε περίπτωση που το έντυπο τεκμήριο δεν είναι στο ράφι είναι οι ακόλουθες:

  • Ο χρήστης πρέπει να ελέγξει ξανά αν έχει σημειώσει το σωστό ταξιθετικό αριθμό.
  • Ο χρήστης πρέπει να ελέγξει εάν το τεκμήριο είναι δανεισμένο ή όχι.
  • Ο χρήστης πρέπει να ελέγξει αν είναι κρατημένο από άλλο φοιτητή.
  • Οι ειδικές συλλογές βρίσκονται συνήθως σε ειδικούς χώρους των Παραρτημάτων, οπότε πρέπει να αναζητήσει εκεί.

Σε κάθε περίπτωση υπάρχει η αρωγή του προσωπικού της Βιβλιοθήκης για τον εντοπισμό του υλικού που ενδιαφέρει τον χρήστη.


Ο καθηγητής μου, με έχει ενημερώσει ότι υπάρχει προτεινόμενη βιβλιογραφία για το μάθημά του στη Βιβλιοθήκη. Μπορώ να δανειστώ κάποιο από αυτά τα βιβλία; Υπάρχει τρόπος για να εντοπίσω εύκολα τα βιβλία αυτά;

Το υλικό αυτό παραμένει στην κανονική του θέση και εντοπίζεται σύμφωνα με την ταξιθετική του ένδειξη.

Ο/Η Υπεύθυνος/η της Βιβλιοθήκης μπορεί, κατόπιν σχετικής συνεννόησης με τους διδάσκοντες ή και κατά την κρίση του, να μειώσει τη διάρκεια του χρόνου δανεισμού αυτών των βιβλίων ή και να τα εξαιρέσει από την διαδικασία του δανεισμού.


Τι είναι το OPAC;

OPAC είναι τα αγγλικά αρχικά του online Κατάλογου της Βιβλιοθήκης (Online Public Access Catalogue).


Πώς μπορώ να δανειστώ υλικό από τη Βιβλιοθήκη;

Απαραίτητη προϋπόθεση για την άσκηση του δικαιώματος δανεισμού υλικού είναι η εγγραφή ως μέλος στη Βιβλιοθήκη. Ο εντοπισμός ενός τεκμηρίου γίνεται μέσω της αναζήτησης στον ηλεκτρονικό Κύριο Κατάλογο της Βιβλιοθήκης, όπου δίνονται πληροφορίες για την τοποθεσία, την κατάσταση δανεισμού και τον ταξιθετικό αριθμό του τεκμηρίου. Η αναζήτηση στον ηλεκτρονικό κατάλογο της Βιβλιοθήκης είναι δυνατή μέσω των τερματικών αναζήτησης που διαθέτει κάθε Παράρτημα. Στη συνέχεια ο χρήστης προχωράει στο δανεισμό του μέσω των σημείων εξυπηρέτησης των χρηστών (γκισέ).

Για περισσότερες πληροφορίες συμβουλευθείτε τη σελίδα:

Δανεισμοί


Πώς μπορώ να ανανεώσω ένα δανεισμό;

H ανανέωση δανεισμού του υλικού της Βιβλιοθήκης μπορεί να γίνει είτε με την αυτοπρόσωπη παρουσία του/της ενδιαφερόμενου/ης στο Παράρτημα της Βιβλιοθήκης, είτε με επικοινωνία (τηλεφωνική ή με ηλεκτρονικό μήνυμα) με το προσωπικό του Παραρτήματος, αναφέροντας τα στοιχεία του και τα στοιχεία του προς ανανέωση υλικού.

Για περισσότερες πληροφορίες συμβουλευθείτε τη σελίδα:

Ανανεώσεις


Μπορώ να δανειστώ ή να επιστρέψω υλικό οποτεδήποτε κατά τις ώρες λειτουργίας της Βιβλιοθήκης;

Οι δανεισμοί και οι επιστροφές υλικού στα Παραρτήματα μπορούν να πραγματοποιηθούν κατά τις ώρες εξυπηρέτησης του κοινού.


Πώς μπορώ να κάνω κράτηση σε ένα βιβλίο;

H κράτηση του υλικού μπορεί να γίνει με την παρουσία του ενδιαφερόμενου στο Παράρτημα της Βιβλιοθήκης, αναφέροντας τα στοιχεία του και τα στοιχεία του προς κράτηση υλικού.

Για περισσότερες πληροφορίες συμβουλευθείτε τη σελίδα:

Κρατήσεις


Μπορώ να δανειστώ υλικό που βρίσκεται σε άλλα Παραρτήματα της Βιβλιοθήκης;

H Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Αιγαίου με την υπηρεσία του εσωτερικού διαδανεισμού προσφέρει στους χρήστες της τη δυνατότητα δανεισμού υλικού το οποίο βρίσκεται σε οποιοδήποτε από τα Παραρτήματά της (Μυτιλήνη, Χίος, Ρόδος, Σάμος, Σύρος, Λήμνος).

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη διαδικασία εσωτερικού διαδανεισμού και τους όρους της συμβουλευθείτε τη σελίδα:

Εσωτερικός Διαδανεισμός


Μπορώ να βρω και να δανειστώ ένα βιβλίο που δεν έχει η Βιβλιοθήκη στη συλλογή της;

Η Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Αιγαίου με την υπηρεσία του Διαδανεισμού με άλλες Βιβλιοθήκες προσφέρει στους χρήστες της τη δυνατότητα να προμηθευτούν υλικό που δεν βρίσκεται στην συλλογή της, αλλά σε άλλες Βιβλιοθήκες και Υπηρεσίες Πληροφόρησης. Επισημαίνεται ότι η υπηρεσία τελείται μεταξύ αυτών καθαυτών των Βιβλιοθηκών και όχι μεταξύ μεμονωμένων χρηστών και των άλλων Βιβλιοθηκών.

Για περισσότερες πληροφορίες συμβουλευθείτε τη σελίδα:

Διαδανεισμός με άλλες βιβλιοθήκες


Μπορώ να βρω άρθρα περιοδικών που δεν υπάρχουν στις έντυπες και ηλεκτρονικές συλλογές της Βιβλιοθήκης;

Η Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Αιγαίου προσφέρει στους χρήστες της τη δυνατότητα παραγγελίας αντιγράφων από άρθρα περιοδικών από άλλες Ελληνικές Βιβλιοθήκες.

Συγκεκριμένα, η Βιβλιοθήκη ανήκει στο Εθνικό Δίκτυο Επιστημονικών & Τεχνολογικών Βιβλιοθηκών (ΕΔΕΤΒ), το οποίο είναι ένας πυρήνας Βιβλιοθηκών που συνεργάζονται για την online παραγγελία αντιγράφων από άρθρα περιοδικών των συλλογών τους. Η λειτουργία του Εθνικού Δικτύου Επιστημονικών & Τεχνολογικών Βιβλιοθηκών (ΕΔΕΤΒ) αξιοποιεί το Σύστημα Διαδανεισμού που ανέπτυξε το Εθνικό Κέντρο τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) και την online βάση δεδομένων του Εθνικού Συλλογικού Καταλόγου Επιστημονικών Περιοδικών (ΕΣΚΕΠ) των ελληνικών επιστημονικών και τεχνολογικών βιβλιοθηκών. Στο Εθνικό Δίκτυο Επιστημονικών & Τεχνολογικών Βιβλιοθηκών (ΕΔΕΤΒ) συμμετέχουν 148 βιβλιοθήκες μέλη από όλες τις περιοχές της Ελλάδας.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη διαδικασία και την κοστολόγηση της παραγγελίας άρθρων συμβουλευθείτε τη σελίδα:

Παραγγελίες άρθρων


Υπάρχουν φωτοτυπικά μηχανήματα στη Βιβλιοθήκη και πώς μπορώ να τα χρησιμοποιήσω;

Κάθε Παράρτημα της Βιβλιοθήκης διαθέτει φωτοτυπικό μηχάνημα για την εξυπηρέτηση των χρηστών. Οι χρήστες της Βιβλιοθήκης έχουν τη δυνατότητα να φωτοτυπούν υλικό που τους ενδιαφέρει (αποσπάσματα βιβλίων, κ.α.) ή μη δανειζόμενο υλικό (άρθρα περιοδικών, αποσπάσματα τεκμηρίων γκρίζας βιβλιογραφία κ.α.), λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές διατάξεις περί πνευματικής ιδιοκτησίας και προστασίας πνευματικών δικαιωμάτων.

Για περισσότερες πληροφορίες συμβουλευθείτε τη σελίδα:

Αναπαραγωγή τεκμηρίων


Τι είδους βοήθεια μπορεί να προσφέρει το προσωπικό της Βιβλιοθήκης;

Το προσωπικό της Βιβλιοθήκης είναι στη διάθεση κάθε χρήστη και μπορεί να δώσει πληροφορίες σχετικά με τα παρακάτω θέματα:

  • Προσανατολισμό του χρήστη μέσα στους χώρους της Βιβλιοθήκης και σχετικά με τον τρόπο που το υλικό βρίσκεται τοποθετημένο στα ράφια.
  • Καθοδήγηση και επίλυση προβλημάτων που αφορούν τον τρόπο αναζήτησης στον ηλεκτρονικό κατάλογο της Βιβλιοθήκης (OPAC) και στους έντυπους καταλόγους υλικού της Βιβλιοθήκης.
  • Καθοδήγηση στη χρήση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών της Βιβλιοθήκης.
  • Καθοδήγηση για την συμπλήρωση αιτήσεων παραγγελίας άρθρων, βιβλιογραφίας, κλπ.
  • Καθοδήγηση και επίλυση προβλημάτων που αφορούν τη χρήση του εξοπλισμού της Βιβλιοθήκης.

Πώς μπορώ να ενημερωθώ για τις υπηρεσίες της Βιβλιοθήκης;

Για αναλυτική ενημέρωση σχετικά με τις υπηρεσίες που προσφέρει η Βιβλιοθήκη προς τους χρήστες της, μπορείτε να απευθύνεστε στο προσωπικό των Παραρτημάτων ή να περιηγηθείτε στην Πύλη της Βιβλιοθήκης.


Τι είναι το Ιδρυματικό Αποθετήριο "Ελλάνικος" (Hellanicus);

Το Ιδρυματικό Αποθετήριο "Ελλάνικος" (Hellanicus) (http://hellanicus.lib.aegean.gr) της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Αιγαίου αποτελεί την υπηρεσία κατάθεσης των ψηφιακών τεκμηρίων, τα οποία παράγονται από τα μέλη της Aκαδημαϊκής Κοινότητας του Ιδρύματος στo πλαίσιo της επιστημονικής και ερευνητικής δραστηριότητας τους και ως επί το πλείστον δεν είναι διαθέσιμα μέσω εμπορίου.


Ποιος είναι ο βασικός σκοπός του Ιδρυματικού Αποθετηρίου "Ελλάνικος" (Hellanicus);

Βασικός σκοπός του Ιδρυματικού Αποθετηρίου "Ελλάνικος" (Hellanicus) είναι η συλλογή, οργάνωση, ανάδειξη και διατήρηση του επιστημονικού έργου των μελών της Ακαδημαϊκής Κοινότητας, όπως ενδεικτικά επιστημονικά άρθρα, διαλέξεις σεμιναρίων, συγγράμματα, δημοσιευμένα άρθρα, διδακτικό υλικό, διπλωματικές εργασίες, διδακτορικά, πολυμεσικό υλικό, βιντεοσκοπημένες εισηγήσεις, με τρόπο που να διασφαλίζει την εύκολη και απρόσκοπτη πρόσβαση σε αυτό.