Ολοκλήρωση αφιερώματος στο σκηνοθέτη Carl Theodore Dreyer από το Παράρτημα Σύρου

Description: 

Αυτή την Τετάρτη 15 Φεβρουαρίου 2017 το Παράρτημα Σύρου θα προβάλει την 5η και τελευταία ταινία του αφιερώματός της στον Δανό σκηνοθέτη Carl Th. Dreyer με τίτλο "Το πάθος της Ζαν ντ’ Αρκ". Η ταινία είναι ασπρόμαυρη και βουβή και θα προβληθεί με αγγλικούς υπότιτλους.

Ώρα προβολής: 19.30

ΤΟ ΠΑΘΟΣ ΤΗΣ ΖΑΝ ΝΤ' ΑΡΚ
LA PASSION DE JEANNE D' ARC

Σινεφίλ 1928 | Α/Μ | Διάρκεια: 78'
Γαλλική ταινία, σκηνοθεσία Καρλ Ντράγιερ με τους: Φαλκονέτι, Αντονέν Αρτό, Μισέλ Σιμόν

Η δίκη, τα βασανιστήρια, η καταδίκη και ο θάνατος στην πυρά της Ζαν Ντ' Αρκ, συμπυκνωμένα σε μία μέρα. Γυρισμένη χωρίς μακιγιάζ κι επικεντρωμένη ως επί το πλείστον στο πρόσωπο της θεϊκιάς Φαλκονέτι, το αριστούργημα του Ντράγιερ που τον καθιέρωσε σ' έναν από τους τιτάνες της έβδομης τέχνης.

«Το αριστούργημα του Δανού Carl Dreyer, είναι η τελευταία βωβή ταινία του και χωρίς συζήτηση η καλύτερη απ’ όσες έχουν για θέμα τους τη Ζαν Ντ'Αρκ. Βασισμένο στα επίσημα αντίγραφα των πρακτικών της δίκης της 30ής Μαΐου 1431, το σενάριο γράφεται απ’ τον ίδιο τον Dreyer με τη συμμετοχή του ιστορικού Pierre Champion και συμπυκνώνει όλα τα περιστατικά που διαδραματίστηκαν τις τελευταίες ημέρες τις ζωής της Ζαν Ντ'Αρκ. […] Η Ζαν ντ’ Αρκ είναι ένας άθλος του Dreyer. Τα γκρο πλάνα (κοντινά προσώπου και αντικειμένων) μας βγάζουν από τον γνωστό τρισδιάστατο χώρο, η συνείδηση που έχουμε γι' αυτόν διακόπτεται και ανακαλύπτουμε ότι βρισκόμαστε σε μία άλλη διάσταση, σ' αυτήν της ψυχής. Στο γκρο πλάνο, ο χώρος της ύλης και της εξωτερικής δράσης παραχωρεί την θέση του στον χώρο του πνεύματος και του εσωτερικού σπαραγμού.

Ποιος είπε ότι ο κινηματογράφος δεν έχει τα αποκλειστικά δικά του εκφραστικά εργαλεία για να εκφράσει τις διεργασίες της συνείδησης; Ο Dreyer είναι ένας από τους πιο αντιπροσωπευτικούς σκηνοθέτες του υπερβατικού ύφους. Η προσεκτική χρήση των κοντινών πλάνων αφήνει τους χαρακτήρες του να ξεδιπλώνονται, καθώς ενδιαφερόταν κυρίως για τις εκφράσεις που εμφανίζονταν ως αποτέλεσμα πνευματικής διαμάχης.

Ο πρώτος δημιουργός του λεγόμενου «εσωτερικού», ή «ψυχολογικού» κινηματογράφου, ήρθε σε κόντρα με τον βασικό κανόνα του κλασικού κινηματογράφου που υπαγορεύει την αλλαγή του πλάνου αμέσως μόλις ολοκληρωθεί η ανάγνωσή του. Ο Dreyer με τα πλάνα μεγάλης διάρκειας δημιουργεί «κενούς χρόνους» (άδειους από αφήγηση), φτιάχνοντας διαλείμματα χωρίς νόημα, που υπογραμμίζουν την ίδια την διάρκεια και εμποδίζουν τον θεατή να ταυτιστεί με τα δρώμενα (έτσι ώστε με την αποστασιοποίηση να τα κρίνει όσο γίνεται πιο «αντικειμενικά») και πετυχαίνει έτσι την περίφημη μπρεχτική αποδραματοποίηση. Για πρώτη φορά γίνεται με τέτοιο δυναμισμό και συστηματικότητα, απόπειρα δημιουργίας μιας κινηματογραφικής γλώσσας των αισθημάτων και όχι των αντικειμένων, καταγραφές της ψυχής και των συναισθημάτων και όχι των χώρων και της δράσης, παρουσίαση των μορφών του πνεύματος και όχι των φαινομένων της ύλης.»
http://the100bestmovies.blogspot.gr/2009/03/la-passion-de-jeanne-d-arc-1928-carl-t.html

Date: 

15 Feb 2017

Programme Status: 

Library: 

Topics: